iGate wint prestigieuze red dot design award

Mondiale designprijs voor Heras en WeLL Design

iGate wint prestigieuze red dot design award

Heras en WeLL Design zijn onderscheiden met een red dot award voor het unieke product design van de iGate. Deze mondiale award werd aan de nieuwste schuifpoort van Heras toegekend door een internationale vakjury. De bekroning wordt uitgereikt onder auspiciën van het Design Zentrum Nordrhein Westfalen.

Op 4 juli a.s. wordt de prijs officieel overhandigd in het Duitse Essen. De iGate krijgt met fraaie artist impressions en afbeeldingen van het ontwerp dan ook gedurende vier weken een plaatsje in het officiële red dot design museum.

Innovatie en individueel

De vrijdragende poort iGate is ontworpen door designer Mathis Heller van WeLL Design en binnen één jaar ontwikkeld door de R&D-afdeling van Heras. iGate staat voor innovatief en individueel. De afgeronde hoeken zijn nieuw voor (elektronische) schuifpoorten. Led-verlichting geeft de poort een futuristisch uiterlijk en meer veiligheid. Een open/dicht alarmering met flitslicht is standaard geïntegreerd in de poortvleugel. Het ontwerp is doorgetrokken tot de behuizing van de aandrijving en de communicatiezuil. De iGate combineert een innovatief design met talloze mogelijkheden voor een opvallende, individuele afwerking. De paneelvulling is bijvoorbeeld van ieder gewenst uiterlijk te voorzien met een eigen ontwerp of bedrijfslogo. Een ijzersterk visitekaartje van het bedrijf direct aan poort.

iGate wint in categorie Product Design

De schuifpoort ontving de red dot award in de categorie Product Design. “Ook dit jaar keek onze jury zorgvuldig naar de ingezonden producten. De kwaliteit van design staat voorop in het proces waarbij zowel bekende als nieuwe creatieve oplossingen worden gewaardeerd. Samen maken ze het potentiële succes in de markt. Die potentie stijgt met het toekennen van onze bekende design award”, aldus prof. dr. Peter Zec, initiatiefnemer van de red dot design award.

Tentoonstelling winnende producten

Van 5 juli tot 1 augustus is iGate tussen de andere prijswinnaars te bewonderen in het red dot design museum. Daar richt de organisatie de tentoonstelling ‘Design on stage – winners red dot award: product design 2011’ in. Het museum staat op het complex van de Zeche Zollverein kolenmijn – een plaats op de werelderfgoedlijst – in Essen. Het red dot design museum is wereldwijd de grootste permanente tentoonstelling van ‘contemporary design’. Er staan zo’n 1.500 producten verspreid over een oppervlakte van ruim 4.000 m2.

Over red dot design award

De red dot design awards bestaan sinds 1955 en zijn uitgegroeid tot ’s werelds grootste en meest onderscheidende ontwerpprijzen. De awards worden verdeeld in drie categorieën:

• product design;
  • communication design;
  • design concept.

In 2011 stuurden 60 landen samen 4.433 voordrachten in. Meer informatie over de competitie is terug te vinden op internet: www.red-dot.de.